Planeringen och byggandet av den nya tågförbindelsen mellan Helsingfors och Åbo är ett samhällsekonomiskt betydelsefullt projekt som tills det blir färdigt ger sysselsättning motsvarande nästan 15 000 årsverken, 700 miljoner euro i löneinkomster samt 263,2 miljoner euro i skatteinkomster till kommunerna och staten. Uppgifterna framgår av en utredning av Gaia Consulting Oy.
Med Vetenskapsparkens däck, som förbinder Kuppis och Österås, kommer det att bildas en attraktiv koncentration av bostäder, tjänster samt ny kompetens och arbete att byggas runt Kuppis tågstation. Den livskraftiga stadsdelens kärna bjuder på ramverk för växelverkan och naturliga möten mellan olika aktörer.
Trafikledsverket och Åbo stad har kommit överens om att bygga Åbo bangård och dubbelspåret Kuppis-Åbo. Projektets byggarbeten inleds i slutet av våren 2021. Projektet möjliggör utveckling av närtågstrafiken och godstrafiken, snabb tågförbindelse samt utveckling av markanvändningen i stationsregionen.
Planeringen och byggandet av den nya tågförbindelsen mellan Helsingfors och Åbo är ett samhällsekonomiskt betydelsefullt projekt som tills det blir färdigt ger sysselsättning motsvarande nästan 15 000 årsverken, 700 miljoner euro i löneinkomster samt 263,2 miljoner euro i skatteinkomster till kommunerna och staten. Uppgifterna framgår av en utredning av Gaia Consulting Oy.
Med Vetenskapsparkens däck, som förbinder Kuppis och Österås, kommer det att bildas en attraktiv koncentration av bostäder, tjänster samt ny kompetens och arbete att byggas runt Kuppis tågstation. Den livskraftiga stadsdelens kärna bjuder på ramverk för växelverkan och naturliga möten mellan olika aktörer.
Trafikledsverket och Åbo stad har kommit överens om att bygga Åbo bangård och dubbelspåret Kuppis-Åbo. Projektets byggarbeten inleds i slutet av våren 2021. Projektet möjliggör utveckling av närtågstrafiken och godstrafiken, snabb tågförbindelse samt utveckling av markanvändningen i stationsregionen.